Osnovy praktických kurzů k vedení námořní jachty bez omezení
Praktický výcvik probíhá denně vždy od cca 0800 hod do 1800 hod s přestávkou na oběd cca 1 hod. Celková doba výcviku min. 36 hod.
Výcvik je rozdělen do následujících vzájemně propojených sekcí:
A. Práce na palubě, příprava jachty na plavbu
B. Manévrování jachtou na motoru a pod plachtami
C. Řešení mimořádných situací
D. Vedení jachty za plavby
A. Práce na palubě, příprava jachty na plavbu :
- funkce jednotlivých částí jachty, jejich názvosloví
- převzetí jachty na základě inventárních listů, příprava jachty k vyplutí včetně kontroly funkce motoru, kontroly plachet a jejich ovládacích lan, kontrola kotevního a vyvazovacího vybavení a kontrola bezpečnostního vybavení
- volba a uskladnění potravin a zásob na jachtě, pitné vody a paliva, příprava navigačních map a pomůcek před plavbou
- zásady rozdělení služeb podle délky plavby a počtu posádky
- práce s vyvazovacím zařízením – výuka uzlů (osmičkový, plochý, refovací, škotový, lodní smyčka, dračí smyčka), vyvázání lana na rohatince, práce s navijáky, zásady ošetření a uložení měkkých lan
- pravidla pro použití bezpečnostních pásů, záchranných vest a ostatních záchranných prostředků, zásady použití záchranného voru (teoreticky)
- protipožární vybavení jachty, prevence proti požárům a činnosti při likvidaci požárů
- zdroje meteorologických informací, vyhodnocení předpovědi počasí, použití barometru jako pomůcky při předpovědi počasí, lokální znalost změn počasí
- zvyky a etika na jachtě, zásady použití vlajek
B. Manévrování jachtou na motoru a pod plachtami:
- kormidlování a udržování kurzu kompasového při plavbě na motor a pod plachtami
- stavění a spouštění plachet, kormidlování a trim plachet při různých kurzech vůči směru větru
- přistání jachty k nábřeží s použitím motoru, vyvázání jachty a odplutí jachty od nábřeží
- přistání a odplutí od vyvazovací bóje
- přistání a odplutí od mooringu v marinách
- refování plachet za plavby, obraty proti větru a obraty s větrem
- kotvení: výběr vhodného kotviště, zakotvení, kontrola stání na kotvě, vyzvednutí kotvy
C. Řešení mimořádných situací:
- manévr muž přes palubu pod plachtami
- použití radiotelefonu VHF
- použití pyrotechnických prostředků
- zásady první pomoci, postup při hypotermii, ošetření ran, vymknutí a zlomenin - teoreticky
- havárie kormidelního zařízení, havárie takeláže - teoreticky
- nasednutí jachty na dno - teoreticky
D. Vedení jachty za plavby:
- plánování pobřežní plavby včetně vyhodnocení navigačních nebezpečí a meteorologických podmínek
- navigace a organizace jachty za plavby
- použití pravidel COLREG 1972 za plavby
- odbavení jachty přístavními orgány